KP Imigresen tidak peduli masalah rakyat

 


Kalau buka media sosial pada hari ini, pelbagai cerita kurang enak dapat kita dengar tentang Jabatan Imigresen Malaysia (JIM). Ramai meluahkan rungutan tentang karenah birokrasi yang berlaku ketika berurusan dengan JIM.

Perkara yang membuatkan rakyat Malaysia paling meluat dan menyampah adalah sistem pembaharuan pasport yang tidak sistematik. Salah satu rungutan kerap diutarakan oleh rakyat adalah kaedah muat naik gambar peribadi ke dalam laman sesawang JIM.

Sudahlah tidak dinyatakan dengan jelas apakah saiz yang sebenarnya untuk muat naik gambar. Sepatutnya, apabila sistem itu lebih memudahkan bagi rakyat, tetapi sebaliknya berlaku. Apabila situasi seperti ini berlaku, sudah tentu rakyat lebih memilih untuk membuat pembaharuan pasport di kaunter.

Apabila hendak membuat urusan di kaunter, lain pula jadinya. Daripada 10 kaunter, hanya 2 atau 3 kaunter sahaja dibuka. Paling membingungkan, JIM beri alasan 'pegawai bercuti' atau 'pegawai ada urusan' sekiranya mahu membuat urusan yang memerlukan kelulusan segera.

Selain itu, terdapat rungutan atau aduan tentang tempoh masa untuk pasport siap. Bagi warga emas berusia 60 tahun ke atas, pasport boleh diambil dalam hari yang sama manakala mereka yang berumur bawah 60 tahun terpaksa menunggu selama 3 hingga 4 hari waktu bekerja. Mengapa JIM meletakkan peraturan yang tidak masuk akal? Jika pasport untuk warga emas boleh disiapkan pada hari sama, mengapa tidak melakukan perkara sama untuk semua peringkat usia? Bukankah menyusahkan rakyat untuk berulang-alik ke JIM untuk membuat dan mengambil pasport?

Kalau tengok di mana-mana kaunter JIM di seluruh Malaysia, rata-ratanya dipenuhi orang ramai. Kenapa jadi begitu? Kerana situasi-situasi yang disebutkan di atas. Sewajarnya orang atasan atau Ketua Pengarah (KP) Imigresen, Datuk Seri Khairul Dzaimee Daud perlu turun padang meninjau sendiri semua kaunter-kaunter perkhidmatan yang ada.

Rakyat membayar cukai kepada kerajaan setiap tahun. Sepatutnya mutu perkhidmatan terutamanya di kaunter-kaunter JIM sudah dipertingkatkan, bukannya masih di takuk lama. Tambahan pula, JIM memperoleh hasil kutipan negara sebanyak RM3.5 bilion pada Ogos 2022.

Bukankah nilai itu lebih daripada mencukupi untuk menambah baik sistem perkhidmatan JIM terutamanya laman sesawang dan kaunter-kaunter perkhidmatan di seluruh negara? Dunia semakin maju dan bergerak pantas namun JIM masih mundur ke belakang.

Baru-baru ini, timbul polemik dalam kalangan rakyat tentang seorang pemain bola sepak yang dinaturalisasikan. Bagaimana seorang pemain bola sepak yang hanya menetap di Malaysia selama lima tahun dapat dinaturalisasikan dengan mudah? Mengapa kelulusan terhadap pemain itu diberikan dengan mudah oleh JIM?

Berdasarkan Perkara 19 Perlembagaan Persekutuan, mana-mana individu yang berumur 21 tahun atau ke atas perlu memenuhi beberapa kriteria penting sebelum layak untuk memohon menjadi warganegara Malaysia.

Salah satu syarat paling penting dalam Perkara 19 itu adalah pemohon telah bermastautin dalam Malaysia selama lebih 10 tahun daripada tarikh permohonan. Bagaimana pemain tersebut dibenarkan untuk dinaturalisasikan meskipun tidak memenuhi syarat ditetapkan dalam Perlembagaan Persekutuan?

Walhal, ibu warga Malaysia yang berkahwin dengan rakyat asing dan mahu mendapatkan kerakyatan Malaysia bagi anak mereka telah dinafikan haknya. Ada yang terpaksa berulang-alik ke JIM demi mendapatkan status warganegara Malaysia untuk anak mereka namun disebabkan pelbagai alasan tidak masuk akal, mereka gagal mendaftarkan anak mereka.

Antara alasan yang diberikan adalah anak tersebut akan mengundang risiko keselamatan kepada negara. JIM menyuruh ibu bapa berkenaan mendaftarkan anak mereka sebagai warganegara belah bapa. Jika pemain bola sepak yang tidak memenuhi syarat boleh dinaturalisasikan dengan mudah, mengapa ibu warganegara Malaysia dinafikan hak untuk mendaftarkan anaknya?

Khairul Dzaimee perlu beri jawapan yang jelas tentang isu ini. Sebagai seorang KP Imigresen, menjadi tanggungjawabnya untuk membawa isu-isu seperti ini ke pihak kementerian berkaitan dan dibincangkan dalam Kabinet bagi mendapatkan solusi membantu ibu bapa yang berdepan situasi tersebut.

Belum lagi dibongkar tentang ada yang tidak mendapat kad pengenalan meskipun dilahirkan di Malaysia dan ibu bapanya adalah rakyat Malaysia.

Selain itu, rakyat juga melontarkan kemarahan berhubung keadaan di pintu sempadan negara untuk memasuki Singapura. Rakyat tiada masalah untuk beratur panjang terutamanya memahami keadaannya ketika cuti persekolahan. Namun rakyat marah disebabkan kelembapan perkhidmatan kaunter JIM di pintu sempadan. Tular di media sosial, rakyat terpaksa bersesak untuk memasuki negara berkenaan. Sekali lagi, rakyat membayar cukai setiap tahun untuk mendapatkan perkhidmatan yang terbaik. JIM juga memperoleh kutipan hasil yang tinggi.

Alasan yang diberikan adalah Singapura turut memulakan cuti persekolahan. Daripada memberi alasan sedemikian, bukankah lebih baik merancang untuk menambah baik sistem sedia ada? Bukan sahaja di pintu sempadan ke Singapura, kaunter perkhidmatan JIM di pintu-pintu sempadan ke negara lain seperti di Bukit Kayu Hitam menuju ke Danok juga dikatakan tidak efisien.

Tidak salah rasanya untuk 'melabur' untuk memberikan sistem perkhidmatan yang efisien kepada rakyat. Sampai bila rakyat perlu berdepan situasi seperti ini? Sehingga kini, Khairul Dzaimee masih tidak memberikan penjelasan tentang apa sebenarnya yang berlaku. Rakyat bukan hanya mahu mendengar alasan disebabkan cuti sekolah. Rakyat mahukan satu solusi. Kalau Khairul Dzaimee tidak mampu memikirkan solusi, lebih baik meletakkan jawatan sahaja. Berikan kepada individu lain yang lebih layak dan berkaliber memegang jawatan tersebut.

Khairul Dzaimee juga masih belum memberikan penjelasan tentang mengapa kanak-kanak dan bayi ditahan di depot tahanan JIM. Kanak-kanak dan bayi tidak sepatutnya berada dalam tahanan di depot tahanan Imigresen.

Mereka sewajarnya diberi perlindungan dan diproses dokumen mereka dengan kadar segera mengikut undang-undang. Mengapa mereka ditahan begitu lama di depot tahanan JIM sekiranya JIM tiada rancangan untuk menghantar mereka pulang ke negara asal.

Agak tidak munasabah apabila sebahagian daripada mereka yang sudah ada kad kad Pesuruhjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNHCR) dan yang tidak ada dokumen ditahan sedemikian lama tanpa akses kepada proses perundangan.

Tambahan pula, situasi depot tahanan Imigresen yang padat dengan kemudahan terhad pastinya mengundang rasa kurang selesa dan lebih malang apabila kanak-kanak dan bayi dipaksa berada dalam tahanan yang sangat tidak kondusif untuk hidup walaupun untuk keperluan asas.

JIM di bawah Khairul Dzaimee, tidak mencapai KPI yang sepatutnya. Tidak efisien, penuh dengan skandal rasuah dan pelbagai lagi kontroversi yang melanda. Khairul Dzaimee perlu sedar bahawa JIM bukanlah 'taman permainan' peribadinya. JIM diwujudkan untuk memberikan perkhidmatan yang baik kepada rakyat dan melindungi keselamatan negara. Disebabkan terlalu 'sibuk' menjarah duit rakyat, Khairul Dzaimee tidak langsung peduli tentang kritikan rakyat terhadap JIM dan masih berada di takuk lama. Selagi Khairul Dzaimee menjadi KP Imigresen, selagi itu rakyat terpaksa berdepan situasi sama setiap tahun.


Comments

Popular posts from this blog

Cukuplah peluang diberikan pada Khairul Dzaimee

Letak jawatan, Ketua Pengarah Imigresen!

KP Imigresen gadai keamanan negara